10 pravidel hotelové etikety, která, prosím, dodržujte. Díl 2/2
V rozhovoru pro Forbes se paní Lenka Pátek, obchodní ředitelka jedné velké české cestovní kanceláře vyjádřila k našim turistům takto: "V zahraničí jsme velmi vítaní, a to nejen kvůli tomu, že víc utrácíme (než dříve, pozn. autor), ale hlavně protože jsme poměrně kulturní národ, umíme se chovat, máme vychované děti, neplýtváme jídlem, nepřeháníme to s alkoholem a chováme se velmi dobře i k hotelovému vybavení."
Pokud nyní usínáte na vavřínech, tak budíček... Každý, kdo cestoval a své putování spojil s pobytem v hotelu ví, že vedle výše uvedeného je spousta situací, na které lze snadno zapomenout. Jde o detaily hotelové etikety, které odlišují obyčejného a vítaného hosta od toho neobyčejného. Vím, že jde o dvoupísmenný rozdíl. Ďábel však spočívá v detailech.
Na svůj předchozí článek, který zavířil sociálními sítěmi, navazuji tedy touto druhou pěticí z desatera zdvořilého hotelového hosta:
6. Respektujte časy check-in a check-out
Některé hotely jsou ohledně časů příchodu a opuštění pokoje flexibilnější, jiné však nikoli. Každému rozumnému cestovateli je jasné, proč jsou tyto limity v hotelu dané. Těm nerozumným to personál mnohdy marně vysvětluje. Je nezbytné seznámit se s těmito pravidly hotelu ještě před cestou a respektovat je.
Myslete na to, že některé hotely nemají pracovníka na recepci po celou noc. Pokud tedy přilétáte pozdním spojem, nebo se na cestě zdržíte, informujte personál o plánovaném příchodu předem. Máte-li v plánu opozdit se při opuštění pokoje, zavolejte na recepci a požádejte o to. Mnoho hotelů vám rádo vyjde vstříc, když to bude možné.
7. Pověste ručníky, které plánujete znovu použít
V hotelech se očekává obecná etiketa týkající se ručníků. Jestliže po osprchování nebo mytí plánujete ručník znovu použít, v koupelně ho pověste. Pokud chcete nové ručníky, dejte ty použité na hromádku na podlahu v koupelně. Tím dáváte pokojským najevo, že jsou špinavé.
Dobrým zvykem je používat ručníky opakovaně. Většina z nás doma používá ručníky vícekrát, než si vezme nové. Stejný postup lze tedy zvolit i v hotelech a nezatěžovat okolí praním čistých ručníků.
Otestujte své znalosti a získejte vstupenku ZDARMA
Je správné někoho upozornit, že má na zubu kousek petrželky? Kdy si smíte vzít jídelní lístek z příručního stolu sami? Jak jíst skořicové šneky?
Vstupte bez obav do testu etikety a získejte vstupenku na webinář o pravidlech stolování ZDARMA.
8. Usnadněte úklid kolem svého majetku
Většinou je váš pokoj personálem uklízen každý den vašeho pobytu. Snažte se mít oblečení, elektroniku, make-up a další věci uklizené, abyste usnadnili personálu včasný úklid a odchod.
Nekomplikujte jim práci tím, že budete mít vaše osobní věci rozházené po pokoji a "Armagedon" v koupelně.
Vaše snaha a trošku řádu také pomůže zajistit, že se žádná z věcí omylem nepadne mezi ručníky, které uklízečky vyměňují. Je lepší nedorozuměním předcházet a také lidem ve světě ukazovat, že jsme opravdu kultivovaným národem hodným jejich pohostinnosti.
9. Ve společných prostorách se vhodně oblečte
V plážovém baru postaveném v písku je běžné, že si hosté přichází pro drink v plavkách a sandálech či bosí. V přímořských hotelech i těch těsně u pláže však lidé očekávají, že hosté budou vhodně oblečeni. Nejde jen o to, aby byla většina povrchu těla zakryta.
Vyhněte se tomu, abyste na snídani šli v županu a pantoflích, které hotel poskytuje.
Oblečte se jako do běžné restaurace. Formálnější oděv zvolte na společnou večeři, kterou vám hotel připraví.
Ještě něco. Oblečte se také před tím, než otevřete dveře někomu z hotelového personálu, když vám přináší snídani či šampaňské na pokoj.
10. Neodcházejte s pokrmy ze snídaňové místnosti
Pokud je snídaně v ceně ubytování, mějte na paměti, že je připravena pro všechny ubytované. Znamená to také, že je určena pro konzumaci v snídaňové restauraci, a ne ve vašem pokoji či někde na pláži.
Brát s sebou připravené croissanty pro celou rodinu do batohu není v ceně započítáno a jde o hrubou nezdvořilost. Máte-li v plánu vzít si něco (například jedno jablko, muffin nebo jinou maličkost pro sebe či své dítě) na pozdější část dne, vždy se zeptejte personálu.
Něco sladkého na závěr?
První odstavec by mohl opravdu vyznít tak, že není třeba nic měnit, že jsme takříkajíc "za vodou". To jste však ještě zřejmě nečetli pohled Milana Pavelky, experta na hotelové koncepty, jak se rozepsal o chování ve wellness hotelích: přečíst jeho parádní článek zde >>