20 zásadních ANO a NE v chování na LinkedIn - 1. díl

30.01.2023

Už vám někdo přes LinkedIn poslal nabídku, která nesouvisela s tím, co děláte? Oslovují vás cizí lidé křestním jménem a k tomu zlidovělou formou? Vy se snažíte odpovídat obratem na každou zprávu a jiní nejsou schopni ani pípnout "díky", když jejich příspěvek okomentujete?

Zdroj obrázku: linkedin.com

Pokud byste chtěli networking přenést do prostředí sociálních sítí, zřejmě zvolíte profesionální prostředí LinkedIn. Zas tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát, to však není. Mnohým uživatelům se totiž smysl různých sociálních sítí slévá v jeden celek, jak říká Miloš Křepelka, LinkedIn specialista. Byl to právě on, který mě s námětem na tento článek oslovil a nejčastější nešvary mi trefně popsal. 

Lidé často nejsou schopni rozlišovat mezi komentáři pod bulvárními zprávami a na síti profesionálů. Důsledkem toho jsou mnohá a naprosto zbytečná nedorozumění a zahlcení potenciálního smysluplného dialogu někdy i vulgárním balastem. A k tomu rozesílání nabídek bez souhlasu či alespoň výběru vhodného adresáta.

Aby zůstala tato profesní síť i přes jistý vývoj směrem k "facebookizaci" bezpečným přístavem pro alternativu osobního networkingu a možnost profesně i profesionálně růst, je třeba vyhnout se některým typům chování. Stejně tak je vhodné, aby byl potenciál síťového propojování využit, držet se následujících návodů a dobře míněných rad odborníků na budování vztahů a profesní sociální sítě. Zde je etiketa na LinkedIn, sada prvních 10 zásadních ANO a NE na této síti:

✔️ANO: Při odeslání žádosti vždy pište důvod, proč o spojení stojíte.

Přijměte možná nepříjemný fakt, že existují lidé, kteří nerozšiřují svoji síť proto, aby sbírali srdíčka či "lajky", ale proto, že hledají alternativu k smysluplnému networkingu. Chtějí mít ve svém okolí jen ty, kteří jim potenciálně přinesou relevantní komentáře, zpětnou vazbu, případně potenciál k růstu. Neodesílejte tedy své žádosti o spojení bez opravdového důvodu a vyjádření zájmu.

✔️ANO: Při přijetí žádosti pošlete poděkování za zájem.

Jestliže vás někdo požádá o propojení na síti, poděkujte mu. Bez ohledu na to, zda poslal svou žádost o spojení s komentářem či bez něj, je vhodné vyjádřit díky za zájem. Když už se rozhodnete propojení přijmout a nekliknete na "ignorovat", je morálně vyzrálé inspirovat své protějšky hodnotami uznávanými profesionály. Faktem je, že budete jedním z mála, který to dělá. A výjimečnost se počítá nejen na sociálních sítích.

✔️ANO: Udržujte svůj profil profesionální, je to profesní síť.

Není překvapením, že mnoho dodavatelů hledá své zákazníky ve virtuálním prostoru. Stejně tak platí, že spousta zákazníků najde své obchodní protějšky na témže místě. Váš profil je tedy vaší vizitkou, ať stojíte na jakékoli straně. Jde o nástroj vytvoření přívětivého a profesionálního prvního dojmu. Ať chcete nebo ne, mnoho lidí rozlišuje "zrno od plev" právě podle toho, jak je prezentováno na síti.


Mohlo by vás zajímat

10 tipů pro profilovou fotku na LinkedIn: Nemůžete rozeznat její tvář? Opravdu má na sobě brýle a v pozadí rozpoznáváte láhve s whisky? Vypadáte na fotce o dobrých deset let mladší než ve skutečnosti? 

Přečíst článek >>


✔️ANO: Pravidelně zveřejňujte relevantní obsah

Podstatou networkingu je mít ve svém okolí ověřené, zajímavé a smysluplné kontakty. Na profesní síti toho dosáhnete mimo jiné také tím, že lidem něco ze svého know how dáte. Díky tomu, že se podělíte o příběhy z vaší praxe nebo "odhalíte" části vašich vědomostí či znalostí, stanete se pro ostatní přitažlivými. Relevance obsahu znamená, že se vaše příspěvky budou vázat k vaší profesi, práci nebo zájmům. Také ty pomáhají ostatním poznat vás lépe a v případě potřeby oslovit.

✔️ANO: Mějte zapnutá oznámení o činnosti na vašem profilu

Také toto doporučení souvisí s profesionalitou. Dostupnost a včasné reakce na to, co se ve spojitosti s vašim profilem děje, znamená, že jste v práci. Pokud vám lidé dají pozitivní referenci, zmíní vás v příspěvku nebo poděkují veřejně za služby, vaše reakce je nezbytná. Stejně tak je důležité, aby vám neunikly zprávy, které vám ostatní píšou právě přes tuto síť. Pokud nemáte na odpovědi čas, delegujte to nebo ze sítě váš profil odstraňte.

NE: Zasílejte vaše nabídky všem, nezáleží na tom, čemu se věnují

V případě, že manažerce pro vztahy se zákazníky ve vzdělávací firmě pošlete nabídku na chladící a mazací kapaliny pro obráběcí stroje, váš profil utrpí porážku. Jste odsouzeni k potupnému ignorování, případně si říkáte o odebrání spojení. Jde také o způsob, jak poškodit (dosud dobré) jméno společnosti tím, jak "spamujete" kontakty v síti, kteří vám dali důvěru a spojili se s vámi.

NE: Mějte profil bez profilové fotografie

Považujete za vhodné přijít na obchodní jednání s punčochou na hlavě? LinkedIn je alternativou k osobnímu profesionálnímu networkingu a absence vaší fotky je více než nevhodná. Profesionál bez aktuální portrétní fostografie (v době obrázků a videí) jako by téměř nebyl. Možná vás napadne, že je to vaše věc, zda tam fotku máte nebo ne. Jistě je. Profil bez fotografie však zároveň nevzbuzuje důvěru. A to je také vaše věc.

NE: Oslovujte ostatní jménem nebo jim rovnou tykejte

Dospělí lidé se v České republice navzájem oslovují příjmením nebo titulem, pokud si vzájemně neodsouhlasili oslovení jiné. Uznávám, že pro někoho to může být nepřirozené. Zvláště, když si na pracovišti vzájemně tykáte a sem tam použijete nějaké to "vole". Zároveň však platí, že na LinkedIn jste v profesním světě cizích firem s jinou, mnohdy výrazně formálnější firemní kulturou.

NE: Můžete psát, jak chcete. Vulgárně i nespisovně.

Chybička se vloudí do textu i zkušeným autorům. V případě, že vaše příspěvky píšete gramaticky nesprávně, máte v něm chyby nebo hrubky, můžete hádat, co si o vás budou lidé myslet. Když do příspěvku nebo komentáře "nasekáte" vulgární výrazy v převleku za vox populi, je jedno, čím se živíte. Ostatním se budete jevit jako člověk bez základní úcty a respektu. Spolupráce? Raději ne.

NE: Prosazujte svůj názor pod příspěvkem za každou cenu

Většina uživatelů sítě LinkedIn využívá své sítě mimo jiné také k jistému druhu průzkumu trhu. Podle příspěvků zjišťuje, co ostatní baví, zajímá a jaké reakce příspěvky vzbuzují. Nejde tedy o to, abyste prosadili váš názor. Jde mnohem více o to, jaká nálada převládá a jaké emoce jsou v komentářích obsaženy. Vyjádřete se, pokud máte, co k tématu říct. Nejlépe bude, když budete komentovat příspěvek, ne komentáře ostatních.

Už nyní máte možná pár námětů, jak svoji praxi na sociální síti profesionálů upravit. Tady najdete další pokračování druhou desítku námětů, jak ANO a NE na sociální síti LinkedIn