10 pravidel hotelové etikety, která, prosím, dodržujte. Díl 1/2

27.07.2024

Ať už se v hotelu zdržíte jeden den nebo týden, dodržujte pravidla zdvořilosti. Jste ve společnosti. Krása pobytu v hotelu spočívá v tom, že si můžete dopřát jistou formu luxusu. To však neznamená, že byste měli rezignovat na základní způsoby chování. Naopak.

Někdy se ocitám na cestách zřídka, jindy jezdím častěji. A rezervuji si pobyt v hotelu. Všiml jsem si několika nešvarů ubytovaných a přehlížení "bazálních" doporučení etikety. Myslím, že některá je třeba dodržovat, abychom se všichni, tedy hosté kolem, vy i já, cítili co nejlépe. Tady jsou:

1. Vyhledejte si, kolik máte dát spropitné. A dávejte…

Pokud jste ubytováni v hotelu, kde se uklízí pokoj, i kdyby to bylo jen jednou nebo dvakrát během vašeho pobytu, nechte spropitné. Adekvátní výše spropitného závisí jak na konkrétním hotelu, tak na místních normách. Zvyklosti v různých státech světa jsou rozdílné. 

V českých hotelích budete "velmi dobrými hosty", když Vaší pokojské necháte 50 Kč za každý den pobytu.

Nezapomeňte nabídnout "trinkgeld" také ostatním pracovníkům, například obsluze parkoviště, kam denně parkují váš vůz, číšníkovi, který donesl vaši snídani na pokoj a také dveřníkovi či tomu, kdo vám přinese kufry z recepce na pokoj.

2. Nebuďte k personálu nezdvořilí

Stejně jako v každém jiném podniku, i v hotelech se může něco pokazit. Být hrubý, hlasitě se rozčilovat a povyšovat se nad zaměstnance není způsob, jak tyto situace řešit. Zaměstnanci hotelu jsou podobní lidé jako my ostatní. Někteří chybují, byť se snaží, někteří svoji práci prostě nedělají na "100pro".

Mám však vyzkoušeno, že čím zdvořilejší k nim jsem, tím stoupá pravděpodobnost, že mi vyjdou vstříc. A hovoří se mnou také tak. Pokud tedy recepci zdvořile informujete, že vám něco píská v klimatizaci (moje poslední stížnost), místo abyste na ně křičeli, je pravděpodobnější, že se o vás dobře postarají. Možná vám za potíže přihodí nápoj zdarma nebo jiný, o úroveň lepší pokoj (můj případ).

Mohlo by vás zajímat...

Podáváte ruku vy nebo klient? Jak je to nyní s oslovováním, můžete používat křestní jméno? Co na sebe, když "dress code" už neexistuje? Obchodní etiketa podporuje profesionální prostředí a vytváří úroveň vzájemného respektu. Získejte sebevědomí v jednání s náročnými klienty....

Objednejte si kurz pro váš firemní tým...

3. Dávejte pozor, co si z pokoje odnášíte

Mezi hotelovými hosty panuje jakési nepsané pravidlo, že si z pokoje mohou určité věci vzít. Patří mezi ně ona malá mýdélka, která po návratu domů najdou své místo mezi ponožkami. Někdo bere běžně šampony či sprchové gely v mini-lahvičkách. Jsou i tací, kteří "sbírají" propisky nebo zápisníky s logem hotelu.

Mezi námi – opravdu je to nutné? Nemají čím psát nebo na pár vonných pytlíků do prádla? Každým tímto odnosem zvyšují náklady, které hotel na jednoho hosta má. A kde si hotel tuto ztrátu "zahojí"? Na ceně za ubytování. Vy i já v konečném efektu díky těmto "sběratelům" zaplatíme více.

Snad zde nemusím psát, že odnést si z hotelu župan nebo ručník je krádež.

Pozor. Většina ručníků a županů má chip, který dá recepčnímu znamení, že jste zřejmě "nedopatřením sbalili" i hotelové vybavení. Některé hotely diskrétně upozorňují, jiní jsou zvyklí připočíst tuto částku k vašemu hotelovému účtu podobně jako konzumaci z minibaru.

4. Respektujte klidové hodiny

V hotelu nejste sami. Je nutné a pro ostatní hosty důležité brát na ně ohled. Chovat se s respektem, že mají také právo na klid a nerušit. Je možné, že různé hotely mají své vnitřní domácí řády nastaveny různě. Můžete si je přečíst po příjezdu. Pokud však chcete jít na jistotu, udržujte sami sebe, své děti či zvířata v klidu mezi 22:00 a 8:00 h. Zavírejte dveře vašeho pokoje tiše, podržte je, pokud mají zavírače, aby nebouchaly. Nemluvte hlasitě na chodbách, vyhněte se jakékoli párty, která by mohla mít nepříjemné dozvuky.

5. Mějte své děti pod kontrolou

Hoteloví hosté cestující s dětmi by měli brát zvýšený ohled na ostatní. Některé hotely jsou zaměřeny na služby rodinám a určitá míra hlasitosti ze strany dětí se dá očekávat. Je však důležité dbát na to, aby malé děti nezpůsobovaly zbytečný hluk. Jako otec dětí vím, že batolata nemají jiné možnosti než plakat, případně hlasitým křikem dávat najevo svoji nespokojenost. Zde buďme, prosím, všichni shovívaví.

Tolerance má však své meze. Pokud vaši předškoláci či starší děti pobíhají po chodbách, křičí ve foyer nebo na sebe "hulákají" z balkónů, zašli jste za přijatelné hranice. Navíc je hotel s největší pravděpodobností neznámý prostor, kde mohou toulavé děti snadno ohrozit svoji bezpečnost či někoho z hostů či personálu. Držte proto své děti blízko sebe a potichu.

Chcete více? Druhou část desatera si přečtěte zde na tomto místě.

Zdroj obrázku: everythinghany.com