5 zásad, jak se chovat v kavárně
"Ano, velmi rád se s Vámi setkám. Co takhle někde na neutrálním místě, v nějaké kavárně. Znám jich ve městě několik, jednu z nich mám však oblíbenou. Zvu Vás na dobrou kávu v klidném prostředí. Souhlasíte?"
To, co jste v kancelářích, v jednacích místnostech nebo na greenech nestihli nebo nemohli prohovořit, přesuňte na jiná místa. Často používané věty při dohodě schůzky míří tam, kde je káva hlavním produktem a lákadlem. Přitom však velká část z vás právě na tomto "bezpečném" místě chybuje. Bez znalostí korektního chování v kavárně se vydáváte na tenký led a můžete negativně ovlivnit dojem z vaší osoby.
Také zde platí jistá pravidla a doporučení, jak se chovat a jak kávu pít. Znáte je všechny?
1: V kavárně stoly nerezervujte
Většina kaváren nemá, na rozdíl od restaurací, rezervační systém. Není tedy obvyklé do kavárny telefonovat a žádat o rezervaci stolku.
Důvodem je fakt, že kavárna je místem k odpočinku a není ani teoreticky možné vědět, jak dlouho se který zákazník zdrží.
Může to být několik málo minut na vypití espresa nebo i hodiny, během nichž se host začte do své knihy a popíjí obsah celé konvičky kávy. Také setkání s obchodními partnery v kavárně může mít charakter rychlé schůzky k podpisu smlouvy na neutrální půdě nebo licitace nabídky v délce desítek minut.
2: Najděte stolek.
Pokud se vám nepodaří setkat se před kavárnou (v případě, že přijedete s klientem opravdu ve stejný čas), najděte sami pro jednání vhodný stolek. Když schůzku organizujete vy, je vaší povinností být na místě minimálně pět až deset minut před časem setkání. Jelikož zřejmě půjde o obchodní záležitosti, udělejte vše pro to, aby byl stolek spíše stranou největšího pohybu a optimálně umožňoval alespoň omezené množství soukromí.
Jestliže jste vybral/a místo vy, nabídněte svému obchodnímu partnerovi místo podle toho, jaké místo má ve společenské hierarchii, tedy jak je společensky významný. Jste-li mladší muž, nezbývá vám nic jiného, než se spokojit s méně významným místem. Starší muž nebo jakákoli žena sedí vždy na "lepším" místě než vy. Lepší místo je to, ze kterého je vidět lépe do kavárny nebo na vchod do kavárny. Vy se spokojte s místem zády ke dveřím nebo zády do prostoru.
3: Pozor na osobní zónu.
Zásadně se vyhýbejte narušování osobní zóny ostatních návštěvníků u stolů, které jsou již obsazeny. Nežádejte o možnost přisednout si. Kavárna je místem, kde se setkávají lidé k odpočinku nebo jsou tam ze stejného důvodu sami. Váš rozhovor se zákazníkem nebo obchodní vyjednávání nad vaší nabídkou by mohlo ostatní osoby v kavárně rušit. Je teoreticky možné, že se dostanete do situace, kdy jsou všechny stoly obsazené. Právě v tomto okamžiku se projeví první výhoda vašeho včasného příchodu.
Zeptejte se číšníka nebo baristy, který stolek bude pravděpodobně volný nejdříve a počkejte, až hosté od stolu odejdou. Jelikož číšník zná váš požadavek, připraví ho pro váš příchod.
4: Kam s ním?
Jestliže se rozhodnete usednout ke kávě, což je na společné pití kávy vhodnější než stát u baru, odložte kabát nebo plášť. Neformální prostředí, které každá kavárna reprezentuje, vám umožňuje přehodit si plášť nebo jiné svrchní oblečení přes opěradlo židle. Typickou nerudovskou otázku můžete vyřešit tedy snadno. Pověsit sobě a případně vašemu obchodnímu partnerovi kabát na věšák je však mnohem lepší. Pokud jste žena a setkáváte se s klientem mužem, není obvyklé, abyste nosila jeho kabát na věšák. Naopak přijměte, že jsou (někteří) muži galantní a svůj plášť mu s poděkováním svěřte. Jste-li muž a vaší klientkou je žena, nabídněte jí, že jí svrchník odnesete. Dodejte, že na něj dáte pozor.
5: Kavárna je místem k odpočinku.
Můžete zde sedět a číst si, aniž byste museli cokoli nutně konzumovat. Pochopitelně je dobré, něco si objednat, avšak reálná metoda, jak vás k tomu donutit není. Kavárenský čas plyne pomaleji. Pokud již máte tento čas vyhrazený pro sebe, můžete jej využít i ke snění, čtení nebo pozorování děje v ní nebo na ulici. Když se setkáte se svým klientem, je objednávka na místě. Každý z vás si může objednat samostatně a také samostatně zaplatit.
Jestliže máte v plánu svého zákazníka pozvat, tedy za něj zaplatit, prosím zeptejte se ho: "Dovolíte mi, když platbu za vaši kávu převezmu tentokrát já?" Když souhlasí, učiňte tak. Pokud nesouhlasí, nedohadujte se a přijměte jeho přání zaplatit sám. Namísto strohého "zaplatím" nebo "účet" můžete formulovat větu směrem k číšníkovi kultivovaněji: "Připravíte mi (nám), prosím, účet?"
Přeji vám pěkné chvíle u kavárenských stolků a úspěch při jednáních, pro které si právě toto místo vyberete.
Zdroj obrázku: cafeparis.fr