Etiketa na síti LinkedIn - 2. díl

15.02.2023

Rozpoznáte falešný profil na LinkedIn od pravého a víte, jaká jsou zde rizika? Reagujete podrážděně na urážlivé komentáře, nebo to umíte prodýchat a nechat být? Divíte se, proč jsou lidé na síti, když neodpovídají na zprávy? A jak důvěryhodně a reprezentativně působí právě váš profil na LinkedIn? 

Zdroj obrázku: npr.org

Navažme společně na tento první díl série digitální etikety.

Sociální síť LinkedIn je a měla by zůstat odlišná od těch, které se věnují kočičkám, kašičkám a jiným osobním zálibám. Jde o síť, která pro mnohé představuje alternativu či doplněk k profesnímu setkávání, získávání obchodních přátelství nebo jako zdroj zpětné vazby. Tak ji tedy využívám já a většina z těch, které "mezi svými spojeními" vnímám.

Jsou však lidé, kteří si tuto síť pletou s jakoukoli jinou příležitostí někoho svým nevybíravým jazykem zesměšnit, hanit nebo urazit. Jak vypadá před ostatními vaše firma, když je její jméno zobrazeno v komentáři se sprostými slovy?

✔️ANO: Pište hodnocení nebo doporučení svým obchodním parterům

Máte dobrou zkušenost s vašimi dodavateli? Jsou přesní, pečliví a je na ně spolehnutí? Dejte to ostatním ve vaší síti vědět a napište jim pozitivní hodnocení na jejich profil. V případě, že jste do firmy zakoupili nějakou službu nebo výrobek a jste nadšení, podělte se o to. Vašemu protějšku tak nabídnete velmi cenný dar, který se nevyskytuje často. Pozitivní zpětnou vazbu.

✔️ANO: Pečujte o vztahy ve své síti

Prodávat nestačí. Obchodní vztahy, ať děláte cokoli, jsou mnohem důležitější než jen prodej. Dobré vztahy dělají dobré obchody a "vztahový business" má oproti jednorázovému prodeji obrovskou výhodu. Je dlouhodobý. Pečujte tedy o vztahy ve vaší síti dodavatelů a zákazníků. Pogratulujte k postupu ve firmě, dejte "like" za zveřejněný úspěch či nový projekt, napište pochvalný komentář nebo zpětnou vazbu k obsahu příspěvku.

✔️ANO: Požádejte o propojení s jinými

"Rád bych se dostal do kontaktu s Vlastimilem Nálepkou, expertem na udržitelnost. Vím, že ho máš ve své síti. Můžeš mě s ním, prosím, propojit?" Jednou z výhod sociálních sítí je možnost požádat o propojení do sítě někoho jiného. Zprostředkované představení má obrovskou výhodu v tom, že o vás jeden řekne druhému. Sami o sobě můžete psát cokoli, mnohem větší váhu mají kladná slova jiného.


Mohlo by vás také zajímat:

Etiketa chytrých hodinek - Před pár lety to bylo jako z říše snů, nyní se "smart watch" objevují na zápěstích lidí častěji a stávají se v jistých kruzích mainstreamem. Jste v tom také? Neotravujete tím však někomu život?

Přečíst článek >>


✔️ANO: Dbejte na vaši pozitivní digitální stopu

Na síti LinkedIn je za vašim jménem i příjmení. Za nimi je název firmy a co tam máte na starosti. Je tedy také známo, kdo, kým a odkud jste. Vás osobní profil tedy reprezentuje nejen vás osobně, ale také vaši rodinu, vaše nejbližší. Je také vizitkou firmy, která vás zaměstnává nebo kterou vlastníte. Jste také zástupci oboru, ve kterém pracujete. V neposlední řadě jste občané a vaší digitální stopou děláte reklamu naší zemi.

✔️ANO: Na hanlivé a urážející komentáře nereagujte

Každý komentář má pro váš příspěvek nějaký přínos. Mimo jiné vám každý komentář, ať je v něm napsáno cokoli, zvyšuje dosah, tedy potenciální čtenáře. Negativní komentáře, které obsahují hanlivá, urážející i sprostá slova, zvyšují dosah stejně tak. Vím, že je to občas těžké to přejít a prodýchat, ale doporučuji tyto komentáře nechat úplně bez reakce. Každý, kdo si jej přečte, ať si udělá o pisateli úsudek sám. Autor dělá reklamu sám sobě, viz. předešlý bod.

NE: Posílejte nevyžádané rady prostřednictvím zpráv

Jestliže budete na síti vytvářet obsah a potvrzovat, že jste profesionální, lidé si vás jednoho dne najdou sami. Budete hodnotným zdrojem informací. Opravdu není nutné, abyste svoji síť zatěžovali nevyžádanými radami, jak mají to či ono dělat. Neposílejte nikomu ve zprávě náměty, jak na optimalizaci webovek, jak trénovat své lidi nebo co jíst na snídani, abyste zhubli nebo vydrželi pracovat celý den bez jídla.

NE: Pište přisprostlé, urážlivé a hanlivé komentáře

Váš názor je velmi cenný, byť je zcela odlišný. A názor vyjádřený v komentáři pod cizím příspěvkem říká cosi o vašem zájmu. Zároveň by měla být forma vhodná, korektní a přijatelná. Před tím, než se rozhodnete napsat nějaký nesouhlasný komentář, zamyslete se. Před tím, než ho zveřejníte, zamyslete se znovu a svůj komentář po sobě přečtěte. Neurážíte náhodou? Nejste hrubí a neomalení? Chcete to dát někomu "sežrat"? Tak takový komentáře nezveřejňujte.

NE: Je jedno, kdy na zprávu odpovíte

V případě, že vám někdo z vaší sítě pošle zprávu, zřejmě něco chce. Nebo potřebuje. Je tedy vhodné, abyste odpověď poslali co nejdříve, optimálně týž den, případně o den později. Jestliže vaše obchodní partnery a lidi z vaší sítě necháte čekat, je to známka jisté nezodpovědnosti a neprofesionality. Říkáte si: "Nemám čas, kdo má všechno stíhat?" Delegujte tuto činnost na někoho jiného. Když takového v týmu nemáte nezbývá, než odpovídat sami a rychle.

NE: Pozitivní a souhlasné komentáře nechte bez reakce

Váš příspěvek zasáhl své publikum a vaše síť reaguje? Dostáváte potvrzení, pozitivní zpětnou vazbu nebo odpověď na váš dotaz? Poděkujte za komentář, který je k věci a vyjádřete se přívětivě a s díkem za čas, který vám ostatní dali. Dostali jste nejen zpětnou vazbu. Zároveň s tím vám komentáře pomáhají v dosahu vašeho příspěvku. Ten váš se počítá také. Jsou-li komentářů stovky (gratuluji), a odpovídat nezvládáte, klikněte alespoň na "palec nahoru", "potlesk" nebo "podporu".


Doporučujeme:

Efekt prvního dojmu - Chcete nové klienty? Nebo jste sami a už toho máte dost? Získejte jednoduchý návod, jak se uvést kladně a začít nový vztah.

Koupit e-book za 260 Kč >>


NE: Bezmezně důvěřujte všemu, co vidíte

Falešných profilů na LinkedIn přibývá a bez nadsázky jsou problémem, případně potenciálním problémem pro každého. FBI ve své zprávě z června 2022 připomněla, že spamové účty na LinkedIn představují reálnou hrozbu. Ještě horší je, že mohou ohrozit vaše obchodní výsledky. Podvodné profily na této síti mají nejčastěji za cíl získat důvěru a poté vás přimět k investování. Jen pro dokreslení tohoto obřího problému: společnost LinkedIn přiznává, že v roce 2021 odstranila více než 32 miliónů falešných účtů (!).

Víte co? Mám pro vás námět: potěšte dnes někoho tím, že mu napíšete na síť pozitivní referenci. Napište někomu na LinkedIn osobní opravdu milou zprávu se zpětnou vazbou. Udělejte dnes hezčí den všem, kteří pečují o své dobré jméno na síti.