Nová pravidla mobilní etikety: Sci-fi nebo "tutovka"? 2/2
Po kapsách nosíme telefony s výkony superpočítačů, které však slouží mnohem častěji jako sofistikované fotoaparáty a kamery. Stále více si totiž lidé dávají pozor na telefonování. To, co bylo kdysi považováno za jejich primární funkci, akceptují (zdá se) jen ti starší. Nová norma?
V tomto článku jste si přečetli první čtyři pravidla nové etikety používání mobilu. Zde jsou další:
5. Mějte na paměti, že pro někoho může být váš telefonát znepokojující
Vzhledem k tomu, že (jak uvedeno v předchozí části) telefonáty jsou stále méně časté, lidé na ně mnohdy reagují s panikou nebo strachem.
Co chce? Co se děje, prokrista, říkají si…
Když telefon zavrní příchozím hovorem ze školy vašeho dítěte, většina dojde k rychlému závěru, že se něco stalo. Z tohoto důvodu se volající (ze škol, od lékařů i z pracovišť) naučili, že těsně po pozdravu by měli vyslovit uklidňující slova: "Není se čeho bát…"). Nenaučili? Co takhle dynamický workshop na téma Digitální etiketa?
6. Lidé nemusí být rádi, když přijmou váš hovor
Pokud jste staromódní uživatelé telefonů, kteří se nerozmýšlejí zavolat, smiřte se také s tím, že v hlasu volaného zaslechnete frustraci, nervozitu nebo podrážděnost. Lidé, kteří nemají rádi, když jim někdo volá, vám to dají jasně najevo: "Teď nemohu mluvit" nebo "Teď je opravdu špatná doba na rozhovor". Přiznejte porážku a stáhněte se.
7. Buďte tolerantní k telefonním zvyklostem starších
Jak zmíněno, je pravděpodobnější, že starší budou volat bez ohlášení. V případě, že se jim nepodaří vás zastihnout, dost možná vám nechají zprávu v hlasové schránce. Protože psaní SMS vyžaduje brýle na čtení a šikovné prsty, což je pro ně náročné.
Před tím, než se nad zprávou jednoho z vašich rodičů rozčílíte, zamyslete se na chvíli nad tím, jak moc se technologie za jejich život změnily. Dejte jim trochu volnosti a ozdobte láskyplnou tolerancí.
8. Vyvarujte se multitaskingu, soustřeďte se na hovor
V případech, kdy se rozhodnete telefonovat (pravděpodobně v čase, který byl domluven a odsouhlasen textovou zprávou, že ano), se soustřeďte na hovor. Lidé nosí telefony všude s sebou. Přesto se raději sami sebe zeptejte, zda je dobré telefonovat, když jedete přeplněnou dopravou.
Když jdete po hlučných ulicích, myjete nádobí nebo vaříte dětem čaj, nebo dokonce něco jíte, prosím, netelefonujte.
Nejenže jsou tyto hovory často nesrozumitelné. Je navíc naprosto zřejmé, že jsou vyřizovány při jiné činnosti. To může být pro příjemce dosti nepříjemné. Cítí se odstrčený a znevýhodněný. Pokud se chystáte s někým mluvit, najděte si prostředí, které vás nebude rozptylovat. A soustřeďte se na hovor. Mluvíte s živým člověkem…
9. Telefonujte si sami pro sebe. Vynechte ostatní
Pokud uskutečňujete videohovor na veřejném místě (nebo jste prostě jen líní držet telefon u ucha), měli byste používat sluchátka.
Nikdo by neměl být nucen poslouchat váš telefonní rozhovor. Přitahujete nadbytečnou pozornost a rušíte. A mohlo by to být vlezlé nebo trapné pro osobu na druhém konci. Uznejte, že někdo může mít námitky, když si uvědomí, že rozhovor slyší vagón plný nedobrovolných odposlouchávačů.
10. Připusťte, že lidský hlas má někdy přednost
Navzdory rostoucí tendenci upřednostňovat textový kontakt před telefonními hovory, existují případy, kdy je opak lepší. Je v pořádku poslat textovou zprávu s poděkováním za návštěvu. Ale například kondolence vyzní mnohem lépe, když vezmete telefon a necháte svůj hlas, aby soustrast vyjádřil.
Obecně jsou textové zprávy obdivuhodně úsporným způsobem
komunikace. Nejsou však dobré, pokud jde o jemné detaily. Jestliže chcete
sdělit emoce nebo řešit ošemetnou situaci, kde vždy hrozí riziko špatné
interpretace, je mnohem lepší překonat ochranný závoj textových zpráv. Nechte
promluvit svůj vlastní hlas.
Zdroj obrázku: eu.usatoday.com