Proč většina z vás nemá skvělé boty?
Podobně jako v každé situaci v životě, máte také při výběru bot různé možnosti. Podobně jako v životě, můžete volit minimálně ze dvou variant. Naprosto odlišně od většiny takových situací, kdy se rozhodujete mezi "ano" či "ne" nebo zda se vydáte vlevo, vpravo nebo se vrátíte zpět a je nutné se rozhodovat mnohdy ve vteřinách, na výběr bot, respektive výběr způsobu výroby boty, máte vždy dostatek času.
Pokud si chcete celý článek poslechnout, zde níže je odkaz na podcast. Pro čtení pokračujte dále pod obrázkem.
Zdroj obrázku: mrporter.com
Kritériem pro výběr obuvi mohou být různé faktory. Účel, tvar, barva nebo materiál. Musíte se také rozhodnout pro správnou velikost, cenové rozpětí dle vašich možností a v neposlední řadě také pro střih boty. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že pořídit si boty znamená vyvinout nesmírné úsilí. Většinu parametrů děláte automaticky. Vyberete osmatřicítku, černou na podpatku o výšce 7 cm. Nebo jednoduše koupíte první hnědé polobotky, které uvidíte ve výloze, protože to poslední, co dnes chcete dělat je toulat se po obchodech a vybírat, zkoušet a nakupovat. Jisté části žen tento způsob ještě docela vyhovuje, muži však chtějí přijít, uvidět, vyzkoušet, zaplatit a hlavně už jít.
Právě dostupnost obuvi, tedy její masová produkce pro konfekční obchody, způsobuje, že o botách jen zřídka uvažujete jako o investici. Málokterý člověk, tedy s největší pravděpodobností málo z vás, přemýšlí o užívání bot tak, že vydělí pořizovací cenu počtem dnů, kdy je měl na sobě. Jen zřídka se setkávám s lidmi, kteří vědí, kolik korun je přibližně stojí jedno obutí. O tom tématu jsem už psal, malou případovou studii mých bot. Můžete si ji přečíst zde v tomto článku >>
Jak mohou být boty investicí?
Dnes se chci s vámi podělit o tip na jednu z nejlepších investic do bot, jakou můžete udělat. Tou jsou boty, které jsou vyrobeny specifickým způsobem za vysokého podílu ruční práce. Jsou to boty, jejichž ekvivalent nosili vaši předkové, z řad žen i mužů, před sto i více lety. Jedná se o obuv, která má rámovou konstrukci. Nepředstavujte si, prosím, pod tímto pojmem nic železného. Slovo "rám" bych měl spíše nazvat tak, jak tomu většina ševců říká, jemně a mile "rámeček". To je pruh kvalitní kůže, který je našitý na svršek boty (svrchní materiál a podšívka). K tomuto rámečku je poté přišita podešev a to nejčastěji tzv. sedlářským stehem. Na šití se používají tuhé a odolné nitě, dratve. Vzniklý prostor vytvořený rámečkem vyplňuje švec speciální pastou, která obsahuje nejčastěji korek a později ztuhne v pružnou vrstvu. Tato vrstva v obuvi způsobuje měkký došlap a izolaci od chladu chodníků.
Zdroj obrázku: flpopper.cz
Rámová konstrukce boty, která je dnes spíše vzácností a dříve bývala zcela obvyklá, je odborně nazývána Goodyear konstrukce, nebo také Goodyear welt(ed) a to doslova na počest vynálezce Charlese Goodyeara ml., který usnadnil ševcům spoustu dřiny svým strojem na šití této části obuvi. Do roku 1869 se takto boty šily výhradně ručně. Jeho jméno je vám zřejmě známé z oblasti automobilového průmyslu. Tam se však proslavil jeho otec, rovněž vynálezce a chemik, který třicet let před tím objevil způsob vulkanizace kaučuku. Po něm nesou jméno kvalitní pneumatiky dodnes.
Opravitelné. Jednoduše.
Zpět k obuvi. Bota vyrobená tímto způsobem má tuhý kořínek, chete-li tento botanický výraz. Obuv šitá touto technikou je při běžné péči samotným chozením nezničitelná. Právě onen rámeček způsobí, že lze i prochozenou podešev od boty odpárat, aniž by se bota rozpadla nebo změnila tvar. Švec poté vysekne nebo vyřízne podešev novou a stejným způsobem, jako v době vzniku boty, ji na botu našije. Při tomto servisu je běžné, že se případné poškozené části svršku přebrousí, dobarví a přeleští. Prakticky tak dostáváte zcela nový pár obuvi, který slouží beze změny řadu let.
U pánských oblekových bot, které používáte nejčastěji ve vnitřních prostorách a zřídka jsou vystaveny oděru od kamínků na chodnících, mrazu a vlhkosti, se může snadno stát, že nikdy podešev měnit nebudete. Tak kvalitní je. Podešev boty, kterou zatížíte na "kočičích hlavách", v dešti a zimě, toho vydrží dost, ale dříve přijde den, kdy je potřeba ji vyměnit.
Máte odvahu podívat se ceně na zoubek?
Možná, že se nyní ptáte, kolik takové boty stojí, zda jsou jen pánské nebo i dámské a jakou životnost tedy mají. S radostí se pokusím odpovědět. Boty vyrobené tímto způsobem můžete dostat z manufaktur, malých továren na ruční výrobu bot, kde několik ševců pracuje na jisté kolekci a dělají desítky až nízké stovky kusů v jedné sérii a v různých velikostech. Takové boty pořídíte již od necelých 6000 Kč, není výjimkou, že budou stát kolem "desítky", jak se říká a některé, pod jménem známého výrobce i více. I mnohem více, bude-li se jednat například o boty vyráběné pod křídly některé světoznámé značky. Stejným způsobem vyráběné boty, opět podotýkám, jak pro ženy tak pro muže, můžete dostat z rukou ševce a to vyrobeny na zakázku přímo pro vás. Důvodem pro zakázkovou, chcete-li bespoke, výrobu nemusí být jen případné anomálie vaší nohy, příliš malá noha nebo nohy velikosti ploutví dospělé kosatky. Můžete je prostě jen chtít a najít v ševcovském řemesle zalíbení. Nebo prostě chcete boty místní, botky české nebo slovenské. Máme ševců dost. Cena bot na zakázku začíná na dvojnásobku, počítejte tedy s 12000 Kč minimálně, běžně se k takovým botám nedostanete s investicí nižší než 20000 Kč, často stojí takové boty, které jsou vlastně prototypem a unikátem i více.
Nyní však k jádru věci a to je ona zmíněná investice. Boty takto vyrobené jsou v podstatě nezničitelné, je možné je tedy užívat deset, dvacet nebo i čtyřicet let, ale také dědit a předávat další generaci. Rozumím vám, pokud si něco podobného nedokážete představit. Pro vaše prarodiče, kteří se narodili mezi válkami, to byla běžná praxe. Sami si jistě dokážete spočítat, že když jeden z uvedených obnosů podělíte počtem roků používání, stojí vás takové boty i méně než 500 Kč ročně.
Sám to nemohu zatím posoudit zcela,
mé nejstarší "rámovky" nemají ani deset let. S radostí se však vydám společně s vámi
vstříc dobrodružství šití bot na zakázku (to již brzy) a otestujeme také nějakou
tu českou rámovou konfekci. Souhlasíte?